Cele i założenia

Pedagogika Marii Montessori daje dziecku szansę wszechstronnego rozwoju: fizycznego, duchowego, kulturowego
i społecznego; wspiera jego spontaniczną i twórczą aktywność.

Cele pedagogiki MontessoriZadania pedagogiki MontessoriMateriały Montessori

Pedagogika Montessori pomaga w rozwijaniu indywidualnych cech osobowości, w formowaniu prawidłowego charakteru, zdobywaniu wiedzy, umiejętności szkolnych i współdziałania.

Cele te realizowane są poprzez pomoc dziecku w:

  • Kinezjologia Edukacyjna Dennisona

  • Edukacja przez ruch wg D. Dziamskiej

  • Techniki relaksacyjne

  • Metoda Handle

  • PNF

  • Masaż klasyczny i rozluźniający

  • Programy multimedialne

  • Pedagogika zabawy

  • rozwijaniu indywidualnych uzdolnień i umiejętności współpracy,

  • osiąganiu spontanicznej samodyscypliny wynikającej z dziecięcego posłuszeństwa.

Zadania pedagogiki Montessori:

  • uczenie przez działanie: dzieci zdobywają wiedzę i praktyczne umiejętności poprzez własną aktywność, w przemyślanym środowisku pedagogicznym, przy współpracy z nauczycielami

  • samodzielność: dzieci swobodnie wybierają rodzaj, miejsce, czas i formę pracy (indywidualną lub z partnerem) przy zachowaniu reguł społecznych. Rozwijają indywidualne uzdolnienia i uczą się realnej oceny swoich umiejętności.

  • koncentracja: dzieci ćwiczą dokładność i wytrwałość przy wykonywaniu konkretnych zadań.

  • lekcje ciszy: dzieci uczą się współpracować w cichych zajęciach indywidualnych i grupowych.

  • porządek: dzieci zdobywają umiejętność przestrzegania zasad porządku w otoczeniu i swoim działaniu.

  • społeczne reguły: dzieci zróżnicowane wiekowo (trzy roczniki) są łączone w grupy, sprzyja to wymianie wzajemnych zdolności i umiejętności. Dzieci uczą się przestrzegać reguł: nie rań, nie niszcz, nie przeszkadzaj.

  • obserwacja: jest kluczem dorosłych do poznania świata dziecka. Nauczyciel z szacunkiem i uwagą obserwuje postępy i trudności dziecka, jest jego przewodnikiem.

  • indywidualny tok rozwoju każdego dziecka: dziecko jest serdecznie przyjęte, znajduje uwagę i indywidualną opiekę nauczyciela. Pracuje według własnego tempa i możliwości, podejmując zadania, do których jest już gotowe.

Ważną częścią Pedagogiki Montessori jest oryginalny
zestaw pomocy dydaktycznych zwany Materiałem Montessori.

Jego cechy to:

  • Materiał do ćwiczeń z praktycznego życia – związany z samoobsługą, troską o środowisko,  zwyczajami i normami społecznymi.

  • Materiał sensoryczny – rozwijający poznanie zmysłowe, służy pobudzaniu aktywności umysłowej.

  • Materiały do nauki języka, matematyki, kultury i innych dziedzin wiedzy.

  • Materiały artystyczne związane z ekspresją muzyczną, plastyczną i zręcznościową dziecka.

  • Materiały religijne, np. przedstawiające przypowieści biblijne.

  • ograniczenie–dany rodzaj występuje tylko raz, w jednym egzemplarzu.

Można go podzielić na pięć kategorii:

  • Materiał do ćwiczeń z praktycznego życia – związany z samoobsługą, troską o środowisko,  zwyczajami i normami społecznymi.

  • Materiał sensoryczny – rozwijający poznanie zmysłowe, służy pobudzaniu aktywności umysłowej.

  • Materiały do nauki języka, matematyki, kultury i innych dziedzin wiedzy.

  • Materiały artystyczne związane z ekspresją muzyczną, plastyczną i zręcznościową dziecka.

  • Materiały religijne, np. przedstawiające przypowieści biblijne.

Metody pracy

Metody jakimi pracujemy w przedszkolu:

  • Kinezjologia Edukacyjna Dennisona

  • Edukacja przez ruch wg D. Dziamskiej

  • Techniki relaksacyjne

  • Metoda Handle

  • PNF

  • Masaż klasyczny i rozluźniający

  • Programy multimedialne

  • Pedagogika zabawy

  • Kinezjologia Edukacyjna Dennisona

  • Edukacja przez ruch wg D. Dziamskiej

  • Techniki relaksacyjne

  • Metoda Handle

  • PNF

  • Masaż klasyczny i rozluźniający

  • Programy multimedialne

Historia przedszkola

Historia przedszkola wg. p. Dyr. Ewy Połeć

We wrześniu 1992 roku założyłam prywatne przedszkole w budynku przy ul. Żołnierzy I Armii Wojska Polskiego 1 w skromnych zasobach lokalowych na dziesiątym piętrze .

W 2000 roku ukończyłam Studia Podyplomowe z Pedagogiki Montessori na U.M.C.S. w Lublinie i wprowadziłam w naszym przedszkolu  elementy metody Marii Montessori . Z czasem poszerzyłam zakres prac z dziećmi metodą Marii Montessori, dzięki zakupionym pomocom.

W 2000 roku przyjęłam do przedszkola dzieci z orzeczeniami o niepełnosprawności  (Autyzm) . Zauważyłam, że działania wielozmysłowe na pomocach Montessori okazały się bardzo efektywne w zajęciach terapeutycznych. Dzięki odpowiedniej pracy terapeutycznej, tworzeniu przyjaznej dzieciom atmosfery, pomimo skromnych warunków lokalowych, zapracowałam wraz z nieliczną jeszcze wówczas kadrą pedagogiczną na miłość dzieci, uznanie rodziców, a tym samym dobrą opinię o placówce. Do pełni szczęścia ,  a zarazem rozwoju placówki brakowało lepszej lokalizacji pod względem infrastruktury zgodnej z normami dla placówek oświatowych.

W niedługim czasie los się do mnie uśmiechnął , podpisałam bowiem korzystną dla rozwoju przedszkola umowę z Rektorem Państwowej Wyższej Szkoły Wschodnioeuropejskiej w Przemyślu na dzierżawę części pomieszczeń w budynku przy ul. Tymona Terleckiego 4 , usytuowanego w pięknej zielonej dzielnicy miasta Przemyśla (Park Lubomirskich). Lokalizacja w tym miejscu udostępnia dzieciom kompleks zieleni oraz kilkaset metrów tras spacerowych .

Po wykonaniu niezbędnych prac remontowych , we wrześniu 2012 roku przeniosłam się do nowej siedziby , gdzie powstało czterooddziałowe przedszkole obejmujące wszystkie grupy wiekowe (od 2,5 roku do 6 lat). Aktualnie czynimy starania, aby stworzyć dla dzieci bezpieczny i nowoczesny plac zabaw.

Przedszkole  posiada obecnie doskonałą infrastrukturę :
– rampę podjazdową dla niepełnosprawnych
– windę osobową
– szatnię
– pełnowymiarowe sale
– kuchnię i stołówkę
– sanitariaty dla dzieci i personelu

Dodatkowo do dyspozycji  dzieci znajdują się wydzielone sale do zajęć terapeutycznych :
– sala gimnastyczna / fizjoterapia , integracja sensoryczna , PNF ,  Dogoterapia /
– gabinet Logopedy i Neurologopedy
– gabinet Psychopedagoga

Przedszkole dysponuje młodą  i wykształconą kadrą pedagogiczną , otwartą i chętnie biorącą udział w szkoleniach i samokształceniu. Pracujemy zatem z dziećmi różnorodnymi metodami,  a wśród nich: metodą Tomatisa, EEG – Biofeedback, RSA – Biofeedback, Makaton, metodą M.D.S., metodą edukacyjną Dennisona, elementami metody Dziamskiej oraz pedagogiką zabawy.

Prywatne Przedszkole im Marii Montessori jest naszą chlubą; Dyrekcji oraz całej kadry pedagogicznej. Ponadto praca w placówce jest moją życiową pasją, którą podziela także mój mąż.

Lokalizacja

ul. Żołnierzy I AWP 1/22
Przemyśl, 37-700

Godziny pracy

Poniedziałek – Piątek
6:00 – 17:00

Kontakt z nami

16 735-53-91 montessori@montessori.com.pl