Cele i założenia

Pedagogika Marii Montessori daje dziecku szansę wszechstronnego rozwoju: fizycznego, duchowego, kulturowego
i społecznego; wspiera jego spontaniczną i twórczą aktywność.

Cele pedagogiki MontessoriZadania pedagogiki MontessoriMateriały Montessori

Pedagogika Montessori pomaga w rozwijaniu indywidualnych cech osobowości, w formowaniu prawidłowego charakteru, zdobywaniu wiedzy, umiejętności szkolnych i współdziałania.

Cele te realizowane są poprzez pomoc dziecku w:

  • Kinezjologia Edukacyjna Dennisona

  • Edukacja przez ruch wg D. Dziamskiej

  • Techniki relaksacyjne

  • Metoda Handle

  • PNF

  • Masaż klasyczny i rozluźniający

  • Programy multimedialne

  • Pedagogika zabawy

  • rozwijaniu indywidualnych uzdolnień i umiejętności współpracy,

  • osiąganiu spontanicznej samodyscypliny wynikającej z dziecięcego posłuszeństwa.

Zadania pedagogiki Montessori:

  • uczenie przez działanie: dzieci zdobywają wiedzę i praktyczne umiejętności poprzez własną aktywność, w przemyślanym środowisku pedagogicznym, przy współpracy z nauczycielami

  • samodzielność: dzieci swobodnie wybierają rodzaj, miejsce, czas i formę pracy (indywidualną lub z partnerem) przy zachowaniu reguł społecznych. Rozwijają indywidualne uzdolnienia i uczą się realnej oceny swoich umiejętności.

  • koncentracja: dzieci ćwiczą dokładność i wytrwałość przy wykonywaniu konkretnych zadań.

  • lekcje ciszy: dzieci uczą się współpracować w cichych zajęciach indywidualnych i grupowych.

  • porządek: dzieci zdobywają umiejętność przestrzegania zasad porządku w otoczeniu i swoim działaniu.

  • społeczne reguły: dzieci zróżnicowane wiekowo (trzy roczniki) są łączone w grupy, sprzyja to wymianie wzajemnych zdolności i umiejętności. Dzieci uczą się przestrzegać reguł: nie rań, nie niszcz, nie przeszkadzaj.

  • obserwacja: jest kluczem dorosłych do poznania świata dziecka. Nauczyciel z szacunkiem i uwagą obserwuje postępy i trudności dziecka, jest jego przewodnikiem.

  • indywidualny tok rozwoju każdego dziecka: dziecko jest serdecznie przyjęte, znajduje uwagę i indywidualną opiekę nauczyciela. Pracuje według własnego tempa i możliwości, podejmując zadania, do których jest już gotowe.

Ważną częścią Pedagogiki Montessori jest oryginalny
zestaw pomocy dydaktycznych zwany Materiałem Montessori.

Jego cechy to:

  • Materiał do ćwiczeń z praktycznego życia – związany z samoobsługą, troską o środowisko,  zwyczajami i normami społecznymi.

  • Materiał sensoryczny – rozwijający poznanie zmysłowe, służy pobudzaniu aktywności umysłowej.

  • Materiały do nauki języka, matematyki, kultury i innych dziedzin wiedzy.

  • Materiały artystyczne związane z ekspresją muzyczną, plastyczną i zręcznościową dziecka.

  • Materiały religijne, np. przedstawiające przypowieści biblijne.

  • ograniczenie–dany rodzaj występuje tylko raz, w jednym egzemplarzu.

Można go podzielić na pięć kategorii:

  • Materiał do ćwiczeń z praktycznego życia – związany z samoobsługą, troską o środowisko,  zwyczajami i normami społecznymi.

  • Materiał sensoryczny – rozwijający poznanie zmysłowe, służy pobudzaniu aktywności umysłowej.

  • Materiały do nauki języka, matematyki, kultury i innych dziedzin wiedzy.

  • Materiały artystyczne związane z ekspresją muzyczną, plastyczną i zręcznościową dziecka.

  • Materiały religijne, np. przedstawiające przypowieści biblijne.

Metody pracy

Metody jakimi pracujemy w przedszkolu:

  • Kinezjologia Edukacyjna Dennisona

  • Edukacja przez ruch wg D. Dziamskiej

  • Techniki relaksacyjne

  • Metoda Handle

  • Fizjoterapia, w tym PNF

  • Masaż klasyczny i rozluźniający

  • Różnorodne programy multimedialne – od ogólnorozwojowych do specjalistycznych

  • Pedagogika zabawy

  • Poznawanie wielozmysłowe

  • Programy multimedialne

  • Terapia integracji sensorycznej

  • Zajęcia logopedyczne

  • Bajkoterapia

  • Terapia ręki

  • RSA, EEG Biofeedback

Historia przedszkola

Historia przedszkola wg. p. Dyr. Ewy Połeć

We wrześniu 1992 roku założyłam prywatne przedszkole w budynku przy ul. Żołnierzy I Armii Wojska Polskiego 1,
w skromnych zasobach lokalowych na dziesiątym piętrze .

W 2000 roku ukończyłam Studia Podyplomowe z Pedagogiki Montessori na U.M.C.S. w Lublinie i wprowadziłam w naszym przedszkolu  elementy metody Marii Montessori. Z czasem poszerzyłam zakres prac z dziećmi metodą Marii Montessori, dzięki zakupionym pomocom.

W 2000 roku przyjęłam do przedszkola dzieci z orzeczeniami o niepełnosprawności (spektrum autyzmu, niepełnosprawności sprzężone). Zauważyłam, że działania wielozmysłowe na pomocach Montessori okazały się bardzo efektywne w zajęciach terapeutycznych. Dzięki odpowiedniej pracy terapeutycznej, tworzeniu przyjaznej dzieciom atmosfery, pomimo skromnych warunków lokalowych, zapracowałam wraz z nieliczną jeszcze wówczas kadrą pedagogiczną na miłość dzieci, uznanie rodziców,
a tym samym dobrą opinię o placówce. Do pełni szczęścia, a zarazem rozwoju placówki brakowało lepszej lokalizacji pod względem infrastruktury zgodnej z normami dla placówek oświatowych.

W niedługim czasie los się do mnie uśmiechnął, podpisałam bowiem korzystną dla rozwoju przedszkola umowę z Rektorem Państwowej Wyższej Szkoły Wschodnioeuropejskiej w Przemyślu na dzierżawę części pomieszczeń w budynku przy ul. Książąt Lubomirskich 2, usytuowanego w pięknej zielonej dzielnicy miasta Przemyśla (Park Lubomirskich). Lokalizacja w tym miejscu udostępnia dzieciom kompleks zieleni oraz kilkaset metrów tras spacerowych.

Po wykonaniu niezbędnych prac remontowych, we wrześniu 2012 roku przeniosłam przedszkole się do nowej siedziby, gdzie powstało czterooddziałowe przedszkole obejmujące wszystkie grupy wiekowe (od 2,5 roku do 6 lat). W międzyczasie powstał również rozbudowany plac zabaw i rekreacji dla dzieci.

Obecnie przedszkole posiada obecnie doskonałą infrastrukturę:
– rampę podjazdową dla niepełnosprawnych
– windę osobową
– szatnie
– pełnowymiarowe sale
– kuchnię i stołówkę
– sanitariaty dla dzieci i personelu

Dodatkowo do dyspozycji  dzieci znajdują się wydzielone sale do zajęć terapeutycznych:
– sala rehabilitacji (fizjoterapia, w tym PNF, terapia integracji sensorycznej)
– gabinet logopedyczny
– sale do terapii indywidualnej

Przedszkole dysponuje młodą i wykształconą kadrą pedagogiczną, otwartą i chętnie biorącą udział w szkoleniach i samokształceniu. Pracujemy zatem z dziećmi różnorodnymi metodami,  a wśród nich: metodą EEG – Biofeedback, RSA – Biofeedback, Makaton, Metodą Dobrego Startu, metodą edukacyjną Dennisona, elementami metody Dziamskiej oraz pedagogiką zabawy i wieloma innymi.

Prywatne Przedszkole im Marii Montessori jest naszą chlubą; Dyrekcji oraz całej kadry pedagogicznej. Ponadto praca w placówce jest moją życiową pasją, którą podziela także mój mąż.

Lokalizacja

ul. Książąt Lubomirskich 2
Przemyśl, 37-700

Godziny pracy

Poniedziałek – Piątek
6:00 – 17:00

Kontakt z nami

16 735-53-91 montessori@montessori.com.pl