Szkolenie MDS w naszym przedszkolu

Drodzy Rodzice

W trakcie wakacji oprócz remontu i odświeżenia wszystkich dostępnych dla dzieci sal miało miejsce szkolenie, które dotyczyło Metody Dobrego Startu. Prowadzone było przez wspaniałe specjalistki i jednocześnie prekursorki obok Pani Marty Bogdanowicz: Panią Małgorzatę Barańską oraz Panią Ewę Jakacką. Jak widać nasza kadra pedagogiczna na wakacjach nie próżnowała, a pilnie się uczyła 🙂

Metoda Dobrego Startu

Pierwowzorem Metody Dobrego Startu była francuska metoda Bon Départ (czyli: dobry odjazd, start). W pierwszej wersji miała służyć rehabilitacji osób z nabytymi zaburzeniami ruchowymi. Następnie została przystosowana do pracy z dziećmi jak etap wstępny nauki czytania i pisania. Dla potrzeb szkolnictwa w Polsce Metodę Dobrego Startu adaptowała, pod koniec lat sześćdziesiątych, prof. Marta Bogdanowicz. Metoda Dobrego Startu (MDS) należy do metod edukacji i terapii angażujących uczenie się polisensoryczne. Ma szerokie zastosowanie w rehabilitacji i profilaktyce niepowodzeń szkolnych, szczególnie wobec dzieci tzw. ryzyka dysleksji. Pracują nią nauczyciele w przedszkolach, szkołach masowych i specjalnych. Jest to metoda, której pozytywne efekty oddziaływania widoczne są w rozwoju: dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym i społecznym dzieci.

Założenia i cele Metody Dobrego Startu

Założeniem MDS jest jednoczesne rozwijanie funkcji językowych, funkcji spostrzeżeniowych i motorycznych oraz współdziałania między tymi funkcjami. Istotną rolę w Metodzie Dobrego Startu pełnią trzy elementy: wzrokowy (zna graficzny), słuchowy (piosenka) i motoryczny (odtwarzanie znaków graficznych zgodnie z rytmem piosenki). Ćwiczenia zawarte w metodzie usprawniają jednocześnie analizatory: wzrokowy, słuchowy i kinestetyczno – ruchowy, kształtują lateralizację i orientację w schemacie własnego ciała i przestrzeni, oddziaływują na procesy emocjonalne i zachowania społeczne oraz twórczą aktywność.